donderdag 5 maart 2015

Studenten morren over trage scriptiebegeleiding

Studenten morren over trage scriptiebegeleiding

(bron http://www.metronieuws.nl/binnenland/2014/12/studenten-morren-over-trage-scriptiebegeleiding)
24 december 2014 om 07:00 door Rens Oving



Een scriptie schrijven moet je zelf doen, maar begeleiding bij dat eenzame werk is onontbeerlijk. Studenten zitten soms weken te wachten tot hun begeleider een keer tijd voor hen heeft. Zo lopen zij buiten hun schuld om flinke vertraging op.
Uit onderzoek van Snelafstuderen, een bureau voor scriptiehulp, blijkt dat studenten gemiddeld 18 dagen moeten wachten voordat hun begeleider antwoord gaf op een vraag. Van de zeventig ondervraagde scriptieschrijvers zat een ruime meerderheid meer dan twee weken te wachten voor er een inhoudelijke reactie kwam op een mail of een ingeleverd stuk. In het ergste geval kreeg een student pas na 60 dagen wachten antwoord.
„Halverwege mijn onderzoek, was het  plan van aanpak nog niet goedgekeurd.”
Student uit Nijmegen
Zo bont maakte de scriptiebegeleider van een student uit Nijmegen het niet maar lang wachten moest hij wel. „Ik zou mijn scriptieonderzoek voor een deel bij mijn stagebedrijf uit gaan voeren. Voor het zo ver was lukte het niet eens om een afspraak te maken. Halverwege mijn onderzoek, was mijn eerste plan van aanpak nog niet eens goedgekeurd. Antwoord op praktische vragen kreeg ik pas dagen later, waardoor ik vaak niet verder kon met mijn onderzoek. Als ik al antwoord kreeg werd er nauwelijks teruggekoppeld wat ik nu eigenlijk had gedaan en gevraagd.” Uiteindelijk gaf hij er de brui aan en starte een nieuw onderzoek met een andere begeleider. Zijn naam wil hij dan ook niet in de krant. „Ik moet nog afstuderen dus dat lijkt me niet verstandig.”

WACHTEN

„Studenten zitten al snel een paar weken te wachten voor ze verder kunnen”, zegt Pepijn Trietsch van Snelafstuderen, die het probleem zeker herkent. „Natuurlijk ligt er verantwoordelijkheid bij de student zelf. Maar soms kunnen ze echt niet verder. De student loopt dus vertraging op zonder dat hij of zij daar zelf iets aan kan doen. Het is daarom heel raar dat hier ook niets over is vastgelegd.”
Universiteiten en hogescholen hanteren strenge regels voor het nakijken van tentamens en andere toetsen. Maar voor het begeleiden scripties is dit nauwelijks het geval.

REGLEMENTEN

In de reglementen van de vier grootste hoger onderwijsinstellingen, de Universiteit van Amsterdam, de Hogeschool van Amsterdam, de Universiteit Utrecht en Fontys hogescholen, blijkt de scriptiebegeleiding niet tot nauwelijks te worden genoemd. Er zijn wel duidelijke regels voor het aantal betrokken docenten en de eisen waaraan een afstudeerscriptie moet voldoen. Maar de begeleiding zelf wordt niet genoemd. Alleen een termijn voor de beoordeling van het eindproduct is in sommige gevallen vastgelegd. Afhankelijk van de opleiding ligt die ergens tussen de 10 en 20 werkdagen.
Opleidingen en docenten hebben daarom grote vrijheid bij het begeleiden van afstuderende studenten. Want niet alleen de beoordeling van het eindresultaat is belangrijk, ook het tussentijds beoordelen van hoofdstukken, onderzoeksvragen en verslagen is van groot belang. Studenten zijn daarbij overgeleverd aan de goede wil, en belangrijker de agenda van hun docent. De kwaliteit van de begeleiding en het tempo waarin dit gebeurt, verschilt daarom enorm.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten