zaterdag 14 maart 2015

Scriptiebegeleiding, een bijzondere visie

Interview hr Kroon

door Erica Mooiman
14 maart 2015



Allereerst wil ik u feliciteren met uw nieuwe site. Waarom bent u eigenlijk overgestapt naar een blog?

Dank u. Ik heb daar een paar redenen voor. Ten eerste biedt een blog mij meer mogelijkheden om artikeltjes die ik in de pers vind en waarvan ik denk dat die interessant zijn voor studenten, te publiceren. Ten tweede is blogspot gratis. Een belangrijk argument als je de goedkoopste scriptiebegeleider in de markt wilt zijn. En ten derde heb ik geen verstand van de technische kant van een website. Ik wil niet voor ieder wissewasje afhankelijk zijn van een externe deskundige. Nu heb ik weer alles in eigen hand. Blogspot is misschien iets minder professioneel, maar wel uiterst eenvoudig.

U zegt de goedkoopste in de markt te zijn. Hoe krijgt u dat voor elkaar?

Dat is simpel. Kijk naar de grote spelers in de markt. Dat zijn grote, commerciële scriptiefabrieken geworden met diverse vestigingen in het land en dus hoge overhead. Ik heb nul-kosten aan overhead. Dat is al een groot verschil.
Bovendien kan ik ook lagere tarieven hanteren omdat ik niet van deze inkomsten hoef te leven. Zitten andere bureaus gemiddeld zo rond de 65 Euro per uur, kom ik omgerekend op 25 euro of minder per uur. Het is een aardige aanvulling op mijn pre-pensioneringsregeling. Meer hoeft niet. Zo houd ik de kosten betaalbaar voor iedere studentenbeurs.

Ik lees op uw site dat u ter zijner tijd uw bureau wilt uitbreiden. Bent u niet bang dat u dan de grotere bureaus met de door u verfoeide overhead achterna gaat?

Nee, daar ben ik niet bang voor omdat ik kies voor een ander concept waarbij de overhead nul-euro blijft. Je hoeft namelijk geen personeel aan te nemen en contracten met freelancers af te sluiten. Ik kies voor een netwerkorganisatie bestaande uit zelfstandige scriptiebegeleiders die evenals ik gedreven worden door passie en niet door het geld. De zelfstandige scriptiebegeleiders kunnen onderling kennis en ervaring uitwisselen en naar elkaar studenten doorverwijzen die een scriptieonderwerp hebben gekozen die niet goed bij de eigen kennis aansluit.

Online scriptiebegeleiding begint steeds meer gemeengoed te worden. Waarin onderscheidt u zich van de concurrentie? Behalve dan op prijs natuurlijk.

Ik besteed meer aandacht aan de studenten. Ik vind dat belangrijk en bovendien leuk. Sommige begeleiders begeleiden tegelijkertijd zo'n 70 studenten. Zo fabrieksmatig wil ik niet werken.   Bij mij hebben de studenten een naam en geen nummer.
Dat betekent ook dat de student zijn dringende vragen niet hoeft op te sparen tot er weer een afgesproken contactmoment met de begeleider is. Uiterlijk binnen 48 uur, maar zo mogelijk binnen 24 uur of zelfs direct, krijgt de student van mij een reactie. Dat houdt de vaart er in.
Daarnaast onderscheid ik mij ook door mijn ervaring in het begeleiden van studenten die meer dan normale hulp nodig hebben. Studenten met bijvoorbeeld ADHD, concentratie en focusproblemen, ernstige faalangst etc. Ook deze studenten breng is succesvol naar de eindstreep. 

Op uw site gaat u er van uit dat de scriptie in maximaal drie tot vier maanden te schrijven is. Ik ken genoeg studenten die er vijf, zes maanden of nog langer over doen. Ook met begeleiding van professionele scriptiebegeleiders. Hoe reëel is dan die drie tot vier maanden?

Een hbo-paper op basis van hun stageonderzoek wordt doorgaans gedurende die drie maanden stage geschreven en is dan klaar. Daar zit ook vaak een stok achter omdat ze hun stage doorgaans met een presentatie van hun onderzoek moeten afronden.

Voor HBO- en universitaire bachelor scripties ligt dat anders. Daar heb je minder met harde deadlines te maken en overwint de vrijblijvendheid het vaak van de ambitie en de discipline. En voor je het weet heb je onnodige vertraging. Maar andere scholen stellen wel weer deadlines. 3 maanden, zes maanden en soms een jaar. Maar je moet er toch niet aan denken dat je een jaar bezig bent met je scriptie? Dan kwel je jezelf onnodig.

Ik accepteer ook alleen maar studenten die de wil hebben om in drie/vier maanden hun scriptie te schrijven en bereid zijn voldoende prioriteit en energie er in te stoppen. Zoals ik binnen 48 uur ( maar vaak binnen 24 uur) reageer op mailtjes van studenten, zo verlang ik ook dat zij snel op mijn mailtjes reageren.
Wel kan er vertraging optreden doordat de begeleider vanuit de opleiding lang op zich laat wachten om zijn goedkeuring op bijvoorbeeld een scriptievoorstel te geven of zijn commentaar op concepten. Ik geef dan advies aan studenten hoe daarmee om te gaan. Het "managen van de interne scriptiebegeleider" maakt deel uit van de ondersteuning die ik de studenten bied.

Maar wat als nu toch niet binnen vier maanden de scriptie afgerond kan worden?

Laat is daarbij benadrukken dat het dan om uitzonderingen gaat. De student krijgt immers gedurende die periode onbeperkte begeleiding van mij. De drempel voor de student om vragen of eerste concepten aan mij voor te leggen, is dan erg klein. De meter die dure uren wegtikt, staat bij mij dus niet aan.
Mocht door overmacht, zoals een traag reagerende studiebegeleider of ziekte van de student, die termijn niet gehaald worden, kan hij/zij voor kosteloze verlenging in aanmerking komen. In andere gevallen kan hij natuurlijk extra begeleiding bij mij kopen.


Ten slotte; wat vindt u zo leuk aan scriptiebegeleiding. Wat zijn uw drijfveren?

Het helpen en ondersteunen van mensen in zijn algemeenheid ligt mij na aan het hart. Als ik terug blik op mijn carrière, dan heeft hetgeen ik voor individuele medewerkers heb kunnen betekenen mij meer voldoening gegeven dan mijn zakelijke successen.  


Zo geeft het mij ook voldoening om studenten te helpen in hun worsteling met hun scriptie en meer specifiek de studenten weer op de rit te zetten die helemaal moedeloos en gestrest zijn. Het geeft mij altijd weer een fijn gevoel als de student slaagt voor zijn/haar scriptie. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten